Artikel 1: Algemene bepalingen
Onderhavige Algemene voorwaarden (“Voorwaarden”) zijn van toepassing op alle artikelen uit het PhamilyPharma assortiment en elke aankoop die de klant plaatst bij PhamilyPharma. Bij het plaatsen van een bestelling bij PhamilyPharma aanvaardt de klant de onderliggende verkoopsvoorwaarden. De klant aanvaardt dat deze Voorwaarden als enige van toepassing zullen zijn, met uitsluiting van zijn eigen algemene of specifieke (aankoop)voorwaarden, ook als deze zouden bedingen dat zij als enige van toepassing zijn. Na het plaatsen van een bestelling ontvangt de klant een samenvatting van de bestelling per e-mail.
Artikel 2:Prijs
Artikel 3: Cliënt
Artikel 4: Aanbod
Ondanks het feit dat de website met de grootst mogelijke zorgvuldigheid wordt samengesteld, is het toch mogelijk dat de aangeboden informatie onvolledig is, materiële fouten bevat, of niet up-to-date is. PhamilyPharma is wat de juistheid, geactualiseerdheid of volledigheid van de aangeboden informatie slechts gehouden tot een middelenverbintenis. PhamilyPharma is in geen geval aansprakelijk in geval van materiële fouten, zet- of drukfouten.
PhamilyPharma biedt tal van producten aan die met de grootste voorzichtigheid moeten gebruikt worden, in bijzonderheid de voorschrift-vrije geneesmiddelen. Wij raden aan om altijd aandachtig de verpakking of, in het geval van geneesmiddelen, de bijsluiter te lezen vóór gebruik en in geval van twijfel contact op te nemen met uw huisarts of apotheker. De artikelen zijn uitsluitend bestemd voor normaal particulier gebruik.
Voorschriftplichtige geneesmiddelen zijn niet via PhamilyPharma verkrijgbaar. De Belgische wetgeving verbiedt de uitvoer van geneesmiddelen. Enkel parafarmaceutische producten kunnen verkocht worden aan niet-ingezetenen van België.
Artikel 5: Betaling
De aankoop komt tot stand op het moment dat de klant een bevestigingsmail ontvangt van PhamilyPharma. De artikelen worden bij de klant geleverd op het gekozen leveradres en binnen de op de website aangegeven levertermijn.
De betaling verloopt via een betaalmiddel zoals die op de site worden voorgesteld.
Mollie verzekert de bescherming van elke online betaling tegen fraude en piraterij. Elke bestelling wordt pas definitief bevestigd na aanvaarding van de bankinstelling of Mollie. In geval van weigering van de bankinstelling of van Mollie wordt de bestelling automatisch geannuleerd en wordt de klant via mail op de hoogte gebracht.
Artikel 6: Eigendomsvoorbehoud
Het risico wegens verlies of beschadiging gaat evenwel over op de klant vanaf de levering. De klant verbindt er zich toe zo nodig derden op het eigendomsvoorbehoud van PhamilyPharma te wijzen bv. aan eenieder die op de nog niet geheel betaalde artikelen beslag zou komen leggen.
Artikel 7: Klachten
Om een klacht in te dienen moet u PhamilyPharma via een ondubbelzinnige verklaring op de hoogte brengen van uw klacht. U kunt daartoe gebruik maken van het contactformulier van de website. Als u van die mogelijkheid gebruik maakt, ontvangt u van ons per e-mail een ontvangstbevestiging van en een gepaste oplossing voor uw klacht. Klachten worden beantwoord binnen een termijn van vijf werkdagen, gerekend vanaf de datum van ontvangst. Als een klacht een langere verwerkingstijd vraagt, ontvangt u wel reeds een ontvangstbevestiging en een indicatie van wanneer u een antwoord en mogelijke oplossing kunt verwachten.
In geval van een aanhoudend geschil: Bij buitengerechtelijke regeling van een geschil is de Consumentenombudsdienst van de Federale Overheid bevoegd om elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen te ontvangen. Die zal op zijn beurt de aanvraag zelf behandelen of doorverwijzen naar de bevoegde entiteit. U kunt de Consumentenombudsdienst bereiken via volgende link. Bij geschillen van een grensoverschrijdend karakter kunt u bovendien een beroep doen op het platform voor onlinegeschillenbeslechting van de Europese Unie.
Artikel 8: Garantie
Alle producten aangeboden op PhamilyPharma zijn geregistreerd in België volgens de Belgische wetgeving. PhamilyPharma kan op geen enkele manier verantwoordelijk worden gesteld voor het niet-respecteren van wet- en regelgeving van kracht in het land van ontvangst.
PhamilyPharma hanteert de wettelijke minimumgarantietermijn van twee jaar voor consumptiegoederen. Deze wettelijke garantie geldt voor alles wat geen verbruikbare goederen zijn indien deze normaal gezien twee jaar meegaan. De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit van het geleverde goed wordt vastgesteld binnen twee jaar vanaf de levering van het goed bij u als consument. Indien het goed defect gaat binnen de eerste zes maanden na de levering, wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. Indien het defect van het goed meer dan zes maanden na de levering wordt vastgesteld, dan moet u als consument bewijzen dat het goed niet-conform was op het moment van de levering. Ieder defect dat een rechtstreeks gevolg is van val-, stoot- of waterschade leidt automatisch tot verval van het recht op wettelijke garantie.
In het geval van dergelijke defecten dient u PhamilyPharma zo spoedig mogelijk te informeren. U heeft het recht op een kosteloze herstelling of de vervanging van het goed, in functie van wat mogelijk en redelijk is. Enkel ingeval de herstelling of de vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft u het recht op een prijsverlaging of ontbinding van het verkoopscontract. Als het om een klein defect gaat, kan u de ontbinding van het contract niet eisen. De garantietermijn van twee jaar kan niet verlengd worden.
Artikel 9: Verzakingstermijn
U heeft het recht om binnen een termijn van 14 (veertien) dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen (met uitzondering van geneesmiddelen, medische hulpmiddelen en babyvoeding, behalve in geval van gebreken). De herroepingstermijn verstrijkt 14 (veertien) dagen na de dag waarop u of een door u aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het goed fysiek in bezit krijgt. In het geval dat de bestelde goederen afzonderlijk worden geleverd, verstrijkt de herroepingstermijn 14 (veertien) dagen na de dag waarop u of een door u aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het laatste goed fysiek in bezit krijgt.
Het herroepingsrecht kan niet worden uitgeoefend bij:
- De levering van goederen die snel bederven of met een beperkte houdbaarheid.
- De levering van verzegelde goederen die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken.
- Alle geneesmiddelen, supplementen en verzorgingsproducten. Aangezien wij niet kunnen controleren of de geneesmiddelen, supplementen en verzorgingsproducten na levering verkeerd behandeld zijn, kunnen zij niet meer op de markt gebracht worden. Om deze reden is er geen herroepingsrecht mogelijk met betrekking tot geneesmiddelen, supplementen en verzorgingsproducten.
- Goederen gefabriceerd volgens jouw specificaties of die duidelijk gepersonaliseerd zijn.
Deze artikelen vallen ingevolge art. VI. 53 inzake marktpraktijken en consumentenbescherming uit het Wetboek van economisch recht buiten de toepassing van het herroepingsrecht.
U heeft als consument ook het recht om af te zien van de koop vóór verzending. Dit kan zowel voor de volledige aankoop als voor een gedeelte daarvan, alsook voor geneesmiddelen, medische hulpmiddelen en babyvoeding. Gelieve dan zo snel mogelijk contact op te nemen met een van de medewerkers van PhamilyPharma.
Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u PhamilyPharma via een ondubbelzinnige verklaring (bv. schriftelijk per post of e-mail) op de hoogte stellen van de beslissing de overeenkomst te herroepen. U kunt hiervoor gebruik maken van het bijgevoegde modelformulier voor herroeping, maar bent hiertoe niet verplicht. U kunt het modelformulier voor herroeping of een andere duidelijk geformuleerde verklaring ook elektronisch invullen en opsturen via het contactformulier van onze website. Als u van deze mogelijkheid gebruik maakt, zullen wij u onverwijld op een duurzame gegevensdrager (bv. per e-mail) een ontvangstbevestiging van uw herroeping sturen.
Om de herroepingstermijn na te leven volstaat het om uw mededeling betreffende uw uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden voordat de herroepingstermijn is verstreken.
Als u de overeenkomst herroept, ontvangt u alle betalingen die u tot op dat moment heeft gedaan, inclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten ten gevolge van uw keuze voor een andere wijze van levering dan de door ons geboden goedkoopste standaard levering) onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 (veertien) dagen nadat wij op de hoogte zijn gesteld van uw beslissing de overeenkomst te herroepen, van ons terug. Wij betalen u terug via overschrijving; in ieder geval zullen u voor zulke terugbetalingen geen kosten in rekening worden gebracht. Wij mogen wachten met terugbetaling tot wij de goederen hebben teruggekregen, of u heeft aangetoond dat u de goederen heeft teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt.
U dient de goederen onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 14 (veertien) dagen na de dag waarop u het besluit de overeenkomst te herroepen aan ons heeft medegedeeld, aan ons terug te zenden of te overhandigen. U bent op tijd als u de goederen terugstuurt voordat de termijn van 14 (veertien) dagen is verstreken. De directe kosten van het terugzenden van de goederen komen voor uw rekening.
Enkel artikelen die zich in de originele, onbeschadigde en onaangebroken verzegelde verpakking bevinden, samen met alle toebehoren, gebruiksaanwijzingen en factuur of aankoopbewijs kunnen worden teruggenomen. U kunt verantwoordelijk worden gehouden voor de waardevermindering van het artikel die het gevolg is van hanteren of gebruik dat verder ging dan nodig was om de aard, de kwaliteiten en het functioneren van het artikel vast te stellen.
Zullen in geen geval worden teruggenomen:
- Gebruikte, bevuilde, beschadigde of onvolledige artikelen
- Artikelen waarvan de verpakking (of een deel ervan) geopend werd
- Artikelen die op maat van de klant zijn gemaakt
- Vele geneesmiddelen en voedingssupplementen kunnen bederven in aanwezigheid van warmte of directe blootstelling aan de zon. Aangezien wij niet kunnen controleren of de geneesmiddelen na levering verkeerd behandeld zijn, kunnen zij dus niet meer op de markt gebracht worden.
Artikel 10: Aansprakelijkheid
De eventuele aansprakelijkheid van PhamilyPharma zal louter gelimiteerd zijn tot de waarde van het product in kwestie, bepaald volgens de datum van verkoop.
De aansprakelijkheid kan niet in twijfel worden getrokken voor kleine vergissingen of nalatigheden die hadden kunnen voortbestaan ondanks de voorzorgsmaatregelen genomen in de presentatie van de goederen. De foto’s op de site worden enkel ten informatieven titel getoond. Een wijziging van de verpakking of de inhoud van een product kan niet worden ingeroepen in geval van afwijking in vergelijking met de foto op de site. De klant engageert zich om de informatie van de fabrikant op of in de verpakking van het product te lezen. Het is deze informatie die de klant dient te respecteren (incl. doseringen en tegen-indicaties).
Deze site bevat ook links naar andere internetsites. PhamilyPharma en de apotheker-titularis kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld voor actuele of toekomstige inhoud op deze sites. Noch voor de inhoud van sites die een link hebben naar de PhamilyPharma site.
Artikel 11: Privacy
Artikel 12: Aantasting geldigheid
Het nalaten op gelijk welk moment door PhamilyPharma om één van de in deze Voorwaarden opgesomde rechten af te dwingen, of gelijk welk recht hiervan uit te oefenen, zal nooit gezien worden als een verzaking aan zulke bepaling en zal nooit de geldigheid van deze rechten aantasten.
Artikel 13: Klantendienst
Artikel 14: Wijziging voorwaarden
PhamilyPharma kan deze Voorwaarden steeds zonder nadere kennisgeving wijzigen. Elke aankoop na de wijziging houdt een aanvaarding in door de klant van deze nieuwe Voorwaarden.