Kokosvet gezond? Wetenschap zegt ‘nee’

Kokosvet in de keuken? Wetenschap zegt 'NEE'

Wat is kokosvet?

Kokosvet of kokosolie is het vet afkomstig van het vruchtvlees van de kokosnoot. Als het vast is spreken we van kokosvet. Is het vloeibaar, dan spreken we van kokosolie. In België is kokosvet vaak vast of halfvast, zoals vaseline. In warmere streken is de olie dik vloeibaar. Beide zijn echter net hetzelfde product. Net zoals ijs water is, en water ijs kan zijn.

Wat zegt de media?

Kokosvet is een ware hype. Het zou goed zijn voor alles. Van je mond spoelen tot baden, van koken tot braden. Je kan er infecties mee bestrijden, tumoren mee behandelen, aids mee onderdrukken,noem maar op. Je kan helemaal niets verkeerds doen met kokosvet. Hoe vaker, hoe beter. Maar klopt dat ook? Alle foodgoeroe’s van 2020 zijn pro: Julie Van den Kerchove, Pascale Naessens, Sandra Bekkari,… Jammer, want de wetenschap denkt er anders over.

Wat zegt de wetenschap?

Er is geen enkele degelijke wetenschappelijke bron die kan aantonen dat kokosvet gezonder is, of zelfs überhaupt gezond is. Het is bovendien zeer moeilijk om het effect van één voedingsmiddel op een heel mensenleven te meten. Wat we wel kunnen is het voedingspatroon van een bepaalde bevolking vergelijken met welke aandoeningen vaak voorkomen. Het is dus geen exacte wetenschap, maar gebaseerd op vaststellingen.

Waarom niet?

Vetten kan je verdelen in onverzadigde vetten en verzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn vloeibaar en hebben bewezen gezondheidseffecten op het hart- en vaatstelsel en ontstekingen. Verzadigde vetten zijn vast en hebben een negatief effect op hart en bloedvaten. Onverzadigde vetten vind je bijna uitsluitend in plantaardige producten, verzadigde vetten zijn dan weer dierlijke vetten. MAAR… Kokosvet is halfvast bij kamertemperatuur. Dat komt omdat een groot deel van de vetten in kokosvet verzadigde vetten zijn. Vetten waarvan men weet dat ze niet zo gezond zijn in grote hoeveelheden. Bovendien bestaat een groot deel van het kokosvet uit laurinezuur (zo’n 60%), een vetzuur dat de cholesterol wel degelijk verhoogt in tegenstelling tot het oleïnezuur uit olijfolie.

Waarom wel?

Kort door de bocht zijn onverzadigde vetten (vloeibare oliën) dus gezonder dan vaste vetten zoals boter of kokosvet. Er is voor elk type bereiding een alternatief op kokosvet dat “gezonder” is. Tussen aanhalingstekens, want vet blijft natuurlijk ook zeer calorierijk. We hebben vetten nodig om gezond te blijven, ons warm te houden en nieuwe cellen te maken, maar te veel is natuurlijk nooit goed.

Voor koude bereidingen zijn er tal van plantaardige oliën met veel onverzadigde vetzuren die geen effect hebben op het cholesterolgehalte. Allerlei notenoliën of olijfolie zijn een mooi voorbeeld. Voor warme bereidingen zijn er eveneens tal van onverzadigde oliën die bestand zijn tegen hogere temperaturen zoals bepaalde olijfoliën, lijnzaadolie, arachideolie, etc.

Samenvatting

Kokosvet is wel plantaardig maar bevat veel verzadigd vet in vergelijking met andere plantaardige oliën. Bovendien bevat het veel laurinezuur, wat de cholesterol meer zal verhogen dan bv. oleïnezuur uit olijfolie. Er zijn tal van gezondere alternatieven voor zowel koude als warme bereidingen. Wil je het toch gebruiken, doe het dan zeker niet alle dagen.

De goeie boter van Jeroen Meus? Verzadigd vet maar met natuurlijke vitamine A en D. Gezonder dus dan kokosvet, maar nog steeds aanzienlijk minder gezond dan de vloeibare plantaardige oliën.

De scepticus

Ja maar, meneer de apotheker/voedingsconsulent, ik eet al jaren kokosvet en mijn bloedwaarden zijn goed. Ik voel me ook gezond… Tja… Iedere mens is anders en zoals gezegd kan je het effect van voeding zeer moeilijk eenduidig bekijken. Je hebt rokers die 95 jaar worden en gezonde mensen die sterven op hun 45ste aan longkanker. Toch zijn we het er over eens dat roken niet gezond is en je risico op aandoeningen verhoogt. Voeding ligt in dezelfde lijn: je kan allerlei zaken doen om je ziekte risico te beperken, maar zeker ben je nooit. Zo dus: volgens de wetenschap is kokosvet geen slimme keuze, maar staat je vrij het toch te verkiezen boven gezondere alternatieven.

Geef een reactie