RainPharma Smart Nutrition Project: 6 gouden regels

PhamilyPharma Online RainPharma Smart Nutrition Project B

Regel 1: Water

“Water, water, de rest komt later”

Wist je dat een lichte dehydratatie je metabolisme al met 3% doet dalen? Ons lichaam bestaat immers gemiddeld uit 70% water. In elke cel zit water om een hele waaier van chemische reacties mogelijk te maken. Daarom is voldoende water drinken dus essentieel voor de optimale werking van ons lichaam.

PRAKTISCH: Drink minstens 2 liter per dag, waarvan minstens 1.5 liter puur water. Kruidenthee en koffie kunnen met mate als alternatief. Beperk frisdranken tot een absoluut minimum. Deze bestaan immers uit chemicaliën die ons lichaam niet nodig heeft.

  • Goede gewoontes moeten groeien: start klein met bijvoorbeeld een glas water bij het ontbijt.
  • Kies bij voorkeur voor kraantjeswater. Dat is perfect drinkbaar en het minst vervuilend.
  • Koop een leuke, navulbare shaker of drinkfles. Dat zal je stimuleren voldoende water te drinken.
  • Zet je water steeds in het zicht. Zo kan je het niet vergeten.
  • Zet realistische doelen om jezelf te motiveren.
  • Doe het samen met heel het gezin.
  • Wees niet bang om voor water te kiezen op café of restaurant. Er is niets mis mee.
  • Vers gesneden fruit of kruiden kunnen een heerlijke en natuurlijke smaak geven.

Regel 2: Vezels

Vezels bieden heel wat gezondheidsvoordelen: ze zorgen voor een langer verzadigd gevoel, helpen bij gewichtsverlies, verlagen de cholesterol, voeden je darmflora, bevorderen de stoelgang… Daarom adviseer de hoge gezondheidsraad dagelijks minstens 30 gram vezels aan. Dat doe je door voldoende fruit maar vooral groenten op het menu te zetten.

PRAKTISCH: De Hoge Gezondheidsraad raadt aan elke dag 250 gram fruit en minstens 300 gram groenten te eten. Voor fruit betekent dat minstens twee stukken ‘middelgroot’ fruit zoals twee appels, twee peren, twee sinaasappels, etc.

  • Eet de regenboog: variatie is de sleutel tot succes.
  • Probeer en kies wat werkt voor jou.
  • Check steeds wat er in seizoen is. Gezond eten hoeft helemaal niet zo duur te zijn.
  • Eet zo veel mogelijk rauw. Zo heeft je fruit en groenten het meeste vitamines, mineralen en vezels.
  • Ga niet mixen of pureren. Dat maakt de suikers veel sneller opneembaar waardoor je bloedsuiker gaat schommelen.
  • Vervang snacks door groenten en fruit. Wortels, selder en tomaatjes mag je eindeloos veel eten.
  • Voeg RainPharma vezelpoeder toe aan je water, soep of shake voor een extra 2,5 gram vezels per lepeltje.

Regel 3: Eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam. Ze zijn dus enorm belangrijk voor je fysieke welzijn. Kies daarom voor de juiste, zuivere en pure varianten in de correcte hoeveelheid. De juiste hoeveelheid eiwitten is cruciaal bij een afslankingsdieet. Te weinig en je lichaam zal zijn eigen voorraden aanspreken. Te veel en je nieren zullen overuren moeten doen om de overschot opnieuw te verwijderen.

Spieren zijn dé energieverslinders van je lichaam. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer calorieën je dagelijks verbrandt door ‘niets te doen’. Deze willen we dus in eerste instantie behouden en liefst zelfs extra opbouwen.

PRAKTISCH: Eet maximaal 100 gram vlees of gevogelte of 150 gram vis of vegetarisch eiwitrijk alternatief per maaltijd. Dat lijkt in het begin zeer weinig omdat we riante porties vlees op ons bord verwachten. Dat is echter nergens voor nodig.

  • Beperk de portie eiwitten tot wat je lichaam echt nodig heeft. Vul je bord aan met een ruime portie groenten.
  • Wissel af tussen dierlijke en plantaardige eiwitten.
  • Kies voor onbewerkte eiwitten in tegenstelling tot gehakt, hamburgers, etc.
  • Kies bij het bereiden van vlees voor een gepaste olie zoals zonnebloemolie of sesamolie die bij hoge temperatuur gebruikt mag worden.
  • Beperk je bakvet tot het hoog nodige.
  • Kies voor eiwitrijke tussendoortjes zoals yoghurt of een RainPharma eiwitshake om langer een vol gevoel te hebben.

Regel 4: Gezonde vetten

Een gezond voedingspatroon bevat ook vetten. Je lichaam heeft vetten nodig om de lichaamstemperatuur goed te houden, nieuwe cellen aan te maken, hormonen te produceren, etc. Met vetten bedoelen we natuurlijk gezonde vetten zoals deze in vette vis, plantaardige oliën (niet allemaal!), noten, zaden en pitten. Ook de avocado is een goede bron van plantaardige vetten maar voor het milieu helaas niet zo vriendelijk.

PRAKTISCH: Eet minstens 1 keer per week vette vis zoals zalm, haring, sardientjes, makreel,… en gebruik gezonde vetten als olijfolie, lijnzaadolie of notenolie om je gerechten af te werken.

  • Verrijk je inname van essentiële vetten met RainPharma Omega 3 capsules.
  • Gebruik de oliën correct. De éne is meer geschikt om te bakken, de andere wordt bij kamertemperatuur gebruikt in salades.

Regel 5: Voedingssupplementen

RainPharma Daily Boost en RainPharma Mighty Night vormen de basis en het geheim van de uitzonderlijke resultaten. Of je nu een betere huid wilt, intensiever gaat sporten of op dieet bent: dit volledige vitaminen- en mineralencomplex van bijzondere orthomoleculaire kwaliteit is de perfecta aanvulling op een gezonde en evenwichtige voeding.

Om energie aan te maken, is brandstof nodig: bv. overtollige vetten. Zowel het RainPharma Smart Nutrition Project en het RainPharma dieet bevatten daarom RainPharma Dry Energy en RainPharma Dynamic Q10: zij vormen de perfecte energiekuur.

PRAKTISCH: Eet gezond en vul je voeding aan met RainPharma Daily Boost en RainPharma Mighty Night. Bespreek met je RainPharma Specialist welke andere supplementen specifiek voor jou interessant kunnen zijn.

Regel 6: Beweging

Regelmatig bewegen heeft heel wat voordelen voor je gezondheid. Het helpt om je gewicht onder controle te houden maar verkleint ook de kans op hart- en vaatziekten en vermindert de kans op een hoge bloeddruk. Daarnaast versterkt beweging je botten en spieren en helpt het je ook ontspannen waardoor je beter slaapt en minder stress ervaart. Je hoeft heus geen topsporter te worden. Van zodra je ademhaling en hartslag versnellen en je lichtjes begint te zweten, ben je al op de goede weg.

PRAKTISCH: Beweeg dagelijks 30 minuten extra. Begin bijvoorbeeld met elke dag ‘s morgens en ‘s avonds een kwartiertje te wandelen.

  • Luister naar je lichaam. Doe wat binnen je mogelijkheden ligt.
  • Begin met kleine beetjes
  • Doe wat vaker de trap, zowel thuis als op verplaatsing
  • Neem de fiets of parkeer je wagen een beetje verder weg
  • Zoek wat werkt voor jou: fitness, groepsles, wandelen, alles is goed

Meer weten over gezonde voeding?

Dag na dag groeit onze eigen content. Check daarom zeker onze artikels onder ‘voeding’. De website van Gezond Leven bevat eveneens heel wat tips en tricks voor een gezonde levensstijl.

Geef een reactie